2018-12-10

VARNING! Har någon ringt och frågat vilken bank du har?

Har du blivit uppringd av en student eller av ett marknadsundersökningsföretag som påstår sig genomföra en studie och undrar vilken bank du har? I så fall kan du vara utsatt för en förberedelse till bedrägeri.

Bankbedrägerier fortsätter plåga svenska konsumenter. Den vanligaste varianten är att någon ringer upp dig och påstår sig ringa från din bank eller ett annat välkänt företag. Personen som ringer upp säger under samtalets gång att ”de vet” eller ”listar ut”, att du är utsatt för ett bedrägeriförsök och att de ska hjälpa dig att stoppa det. Sedan försöker de manipulera dig att använda ditt mobila Bank-ID eller inloggningsdosa på ett sätt som gör att de kommer åt dina pengar på bankkontot. Ofta skapar bedragarna ett nytt Bank-ID  i ditt namn men som de kontrollerar.

- För att göra bedrägeriet trovärdigt vill bedragare kunna presentera sig som en person från rätt bank. Därför försöker de få reda på vilken bank du har, berättar Fredrik Nordquist, jurist och biträdande chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Studenter eller marknadsundersökningsföretag

Bedragare har använt olika tekniker.

- Det senaste som vi stött på är att du blir uppringd av någon som påstår sig vara en student/forskare, eller representant från ett marknadsundersökningsföretag, berättar Fredrik. Och de undrar om de får ställa frågor till dig om dina bankrelationer.

Frågorna har varit få och korta i stil med ”vilken bank har du?”, ”har du alltid varit kund där eller har du bytt någon gång?” och ”är din man/fru kund i samma bank?”. Sedan har de artigt tackat för att du bidragit till studien.

Efter någon eller några veckor blir du uppringd av någon som påstår sig ringa från just din bank och då är risken att de vet då tillräckligt mycket om din bankrelation för att på ett trovärdigt sätt övertyga dig om att det verkligen är en banktjänsteman som ringer…

Så om någon ringer och frågar vilken bank du har, lägg på luren. Om du redan blivit uppringd och svarat så är risken stor att du snart kommer bli uppringd av en bedragare. Så var försiktig!!

Tips – så skyddar du dig

  • Om någon ringer och frågar vilken bank du har – svara inte – lägg på luren
  • Om du skulle behöva spärra kort eller konton för att förhindra bedrägerier så krävs det inte att du signerar med Bank-ID eller inloggningsdosa - lägg på luren om någon ringer och säger det.

Här kan du läsa mer om betalningsskyldighet vid telefonbedrägerier

Länk till polisens varningsfilm om telefonbedrägerier

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå