2017-11-03

Varning för telefonbedrägerier med BankID

Flera storbanker, däribland Nordea, går nu ut och varnar sina kunder för telefonbedragare. Personer ringer upp, utger sig för att vara banken och försöker förmå kunderna att logga in med sina BankID och därmed ge brottslingarna tillgång till deras konton. Du ska aldrig använda BankID på uppmaning av någon som ringer upp dig. Följer du det rådet kan du inte bli utsatt för de här brotten.

Det har blivit allt vanligare att brottslingar ringer upp och påstår sig jobba för till exempel Nordea. Metoden har till stor del ersatt de tidigare bluffmejlen. Kunderna uppmanas att logga in eller signera med antingen BankID eller med inloggningsdosa och kod.

Bedrägerier med BankID kan göra stor skada, dels eftersom brottslingarna kommer åt hela ditt konto, dels kan beställa ett nytt BankID som de sedan kan använda för ytterligare bedrägerier som drabbar dig, till exempel ta lån i ditt namn, logga in hos Skatteverket eller Försäkringskassan.

- Rätt använt är BankID ett säkert sätt för dig att logga in på till exempel banken. Och under ett riktigt samtal kan banken be dig identifiera dig med BankID, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Men i ett sådant samtal är det ju troligen du som ringt upp, eller i alla fall i förväg bokat en tid med banken.

- Om du inte är säker på att det är banken som ringt dig, be att få ringa upp själv. Och glöm inte att dubbelkolla numret, inte bara ringa upp ett som du får, föreslår Fredrik Nordquist.

Om du känner dig orolig för det här, eller har andra frågor om bank-, finans eller värdepapper, kan du kontakta oss i vår vägledning. Öppen varje vardag mellan 9,00 och 12,00.

Kontakta oss här. 

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå