2020-01-27

Hemförsäkringen kan ersätta kostnader för att ta dig från Hubei-provinsen i Kina

Utrikesdepartementet avråder ju svenskar från att resa till Hubei-provinsen i centrala Kina med anledning av coronaviruset. När UD avråder från resor till ett område kan hemförsäkringen ersätta dem som behöver förflytta sig därifrån.

Om du redan befinner dig i ett drabbat område när UD går ut med en avrådan från att resa till eller rekommendation att resa från området kan hemförsäkringen ge ersättning om du behöver ta dig därifrån. I hemförsäkringens reseskydd ingår ett katastrofskydd som kan ersätta nödvändiga och skäliga merkostnader för att ta dig hem i förtid eller till en säkrare plats om det plötsligt skulle uppstå naturkatastrof, krig, eller terror där du befinner dig. Ersättningen är ofta begränsad till maximalt 10 000 kronor per person. Hos vissa bolag gäller katastrofskyddet även vid utbrott av allvarlig smitta och epidemi. Hör därför med ditt försäkringsbolag vad som gäller för dig.

Om du befinner dig i drabbade områden och har frågor eller vill ha hjälp, kontakta ditt försäkringsbolag eller den larmcentral som ditt försäkringsbolag samarbetar med. Informationen finns i det resebevis som försäkringsbolagen utfärdar.

Som akut krisområde räknas en plats där det finns risk för smittspridning. Det krävs också att Sveriges Utrikesdepartement (UD) till följd av risken för smittspridning avråder från resor till området, vilket de gör nu.

- Om du är i det drabbade området och vill ha ersättning från din hemförsäkring för kostnader för att komma hem tidigare eller förflytta dig till en säkrare plats, bör du kontakta ditt försäkringsbolag, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

- Om du drabbas av psykisk ohälsa som en följd av detta kan du också få kristerapi via din hemförsäkring, poängterar Anna-Karin Baltzari Danfors.

- Om du inte har hunnit resa dit och vill avboka din resa så gäller tyvärr varken avbeställningsskyddet i hemförsäkringen eller bankkortet för sådana här situationer avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.

 

Informationsansvarig
Konsumenternas Försäkringsbyrå