2020-04-27

Nytt i Bank- och finanspodden - extra konsumentskydd för dig som handlat på kredit eller med bankkort

Nu har vi publicerat ett nytt avsnitt av Bank- och finanspodden. Avsnittet handlar om möjligheten för konsumenter att få ersättning av banken när en säljare inte levererat det man beställt eller vägrar att åtgärda en felaktig vara.

Konsumenternas bank- och finansbyrå får många frågor om det går att få ersättning från banken när till exempel ett flygbolag har gått i konkurs. Andra vanliga frågor handlar om att man köpt något från en e-handlare, och handlaren vägrar att byta ut en felaktig vara eller betala tillbaka pengar.

- Du har ett extra konsumentskydd när du köpt något på kredit och säljaren krånglar eller har gått i konkurs. Då har du rätt att ställa samma krav mot banken som mot säljaren, säger Fredrik Pettersson, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Rätten för en konsument att ställa krav på ersättning mot kreditgivare (banker) står i konsumentkreditlagen. Men det finns också ersättningsregler i avtalen mellan banker och kortföretag som Visa och MasterCard. De innebär att du även har möjlighet att få ersättning när du betalat för en vara eller tjänst med ett vanligt bankkort (alltså som inte är ett kreditkort). De reglerna finns däremot inte i lagstiftningen och innebär därför ingen konsumenträttighet, utan bara en möjlighet för banken att reklamera köpet för din räkning.

- I stort sett kan du ställa samma krav på banken som du skulle kunna göra mot en säljare. Men banken kan bara hantera penningkrav, inte byta ut en vara eller reparera något, säger Eva Lindström, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Lyssna på Bank- och finanspodden. Avsnittet heter: Att reklamera ett kortköp till banken.

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå