2018-10-12

Ny information om mobilbetalningar

Den svenska betalmarknaden utvecklas snabbt. Nya betalningsmetoder uppstår och gamla försvinner eller uppdateras. För att spegla utvecklingen har Konsumenternas Bank- och finansbyrå skrivit ny information om mobilbetalningar på konsumenternas.se.

- Det satsas stora pengar på att utveckla mobilbetalningar, säger Fredrik Nordquist, biträdande chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Framför allt är e-handlare och butiker mycket intresserade eftersom det är möjligt att koppla på flera tilläggs- och bonustjänster genom mobilen än vad det är med kortbetalningar.

Säkerheten en viktig konsumentfråga

I alla betalningsmetoder är säkerheten en viktig konsumentfråga. När det gäller nya, populära mobilbetalningsmetoder som Swish finns det väldigt få, om ens några, klagomål från konsumenter - när det är de själva som har använt Swish.

Däremot sker det ibland missbruk. Bedragare har skapat Swish-konton i andra personers namn och med hjälp av dem blixtsnabbt lyckats tömma personens bankkonto.

Det här förutsätter att bedragaren först har manipulerat en person att använda sitt mobila Bank-ID eller sin säkerhetsdosa på ett sätt som gör att bedragaren kunnat registrera ett mobilt Bank-ID och skapa ett Swish-konto som de själva styr över.

- Vi informerar om några av de vanligaste sätten att mobilbetala i dagsläget. säger Kicki Westerståhl chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.. Vi kommer följa utvecklingen och uppdatera informationen när nya mobila betalningsmetoder slår igenom, avslutar hon.

Läs mer om mobilbetalningar här.

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå