2018-08-23

Många rapporter om bankbedrägerier

Media rapporterar i många olika inslag om att bankbedrägerierna ökar. Så sent som i måndags meddelade en talesman från polisen i en artikel publicerad på SVTs webbplats att omkring 2 000 polisanmälningar kommit in de senaste veckorna.

Banker ringer aldrig upp dig och ber dig logga in i din internetbank men många konsumenter har blivit lurade av trovärdiga bedragare. Polisens talesman säger så här i artikeln på SVT:s webbplats:

- Bedrägerierna går till så att en person (oftast äldre) blir uppringd av någon som påstår sig komma från ett kreditinstitut, vara banktjänsteman eller ett företag. Sen lyckas de på olika sätt få personerna att öppna sina bankdosor eller Bank-ID. De är väldigt manipulerande och vältaliga. Till exempel har de flera gånger kopplat över samtalet till en kollega för att visa att de är trovärdiga.

Även vi på Konsumenternas Bank och finansbyrå har tagit emot flera samtal från konsumenter som antingen själva råkat ut för liknande bedrägerier eller har nära anhöriga som gjort det.

-Vi känner igen det som polisen säger i vad konsumenterna berättar för oss, säger Fredrik Nordquist, biträdande chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå. Många har förlorat stora summor och är förtvivlade.

Vi på Konsumenternas Bank- och finansbyrå har även förut publicerat polisens tips på hur du kan skydda dig mot bedragare som ringer dig. Vi har också skrivit om hur ansvarsfrågan vid sådana här bedrägerier bedöms i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Tidigare i år avgjorde ARN sex olika så kallade vägledande avgöranden. I fem av dem bedömdes konsumenterna ha agerat "grovt oaktsamt" när de blev bedragna, vilket innebar att de fick stå för 12 000 kronor själva. I det sjätte fallet bedömdes konsumenten till och med ha agerat "särskilt klandervärt" vilket innebar att hen fick bära hela förlusten själv.

- Vi kan konstatera att ARNs praxis är hård för de konsumenter som blivit bedragna och det är mycket oroväckande att bedrägerierna enligt polisen nu både ökar och att bedragarna blir mer trovärdiga, säger Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

- Det är mycket viktigt att förstå att du aldrig någonsin ska lämna ut en kod eller använda ett Bank-ID på uppmaning av någon som ringt upp dig, även om du tror att det är banken eller polisen som ringt, avslutar Kicki Westerståhl.

Här hittar du länkar till vad vi tidigare skrivit om polisens tips och om ARN:s avgöranden. Du hittar också en länk till ett tips/varning från Finansiell ID-teknik AB som är företaget som sköter Bank-ID.

Polisen tipsar om hur du kan skydda dig mot bedragare i telefon

Betalningsskyldig eller inte nar du blivit av med pengar på kontot

Falska samtal

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå