2019-06-05

Kolla din bilförsäkring – ny jämförelse från Konsumenternas Försäkringsbyrå

En helt ny jämförelse av bilförsäkringar visar viktiga skillnader mellan bolagens produkter.

— Vi råder bilägarna att inte bara jämföra kostnaden för en bilförsäkring, utan även vad den ersätter, säger Helen Bernerfalk, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Det finns skillnader som kan avgöra om du överhuvudtaget får någon ersättning.

Konsumenternas Försäkringsbyrå sätter poäng på innehållet i vanliga försäkringar som bil- hem-, villa- och barnförsäkringar. Bedömningen utgör en motvikt till de många prisjämförelsesajter på nätet som bara visar automatiserad prisdata för ett begränsat antal försäkringsbolag.

Byråns försäkringsexperter har gjort en djupanalys av i stort sett alla försäkringar på marknaden och publicerat resultatet på sajten konsumenternas.se. Bakom försäkringsbyrån står Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationen Svensk Försäkring.

— Vi ger råd till hundratals konsumenter varje vecka och har stor erfarenhet av bilägarnas behov. Om du ska välja ny bilförsäkring bör du bland annat titta på var gränsen går för att du ska få ersättning för maskinskada och vad maxbeloppet är för olika händelser. Till exempel kan maxbeloppet för rättsskydd variera stort, säger Helen Bernerfalk.

I den nya jämförelsen av bilförsäkringar jämför Konsumenternas Försäkringsbyrå också hur krishjälp, trafikolycksfall och djurkollision ersätts. Dessutom jämförs allriskskyddet, som kan ersätta allt från feltankning och borttappade nycklar till en kupéskada, som till exempel när en burk färg spillts ut i bilen.

— Vi jämför både bolagens basförsäkringar och deras mest omfattande försäkringar, förklarar Gustav Jonsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Fem försäkringstips till bilägare

  1. Välj rätt mellan hel-, halv- eller trafikförsäkring
  2. Jämför sedan bolagens produkter genom totalpoängen
  3. Gå gärna vidare och titta på viktiga skillnader i vår fördjupade jämförelse
  4. Kolla när din nuvarande bindningstid går ut. Försäkringar har oftast ett år.
  5. Frågor? Kontakta oss på konsumenternas.se

Läs mer här

Poängjämförelse och Fördjupad jämförelse

För mer information, kontakta

Helen Bernerfalk, helen.bernerfalk@konsumenternas.se, 076-1465518

Gustav Jonsson, gustav.jonsson@konsumenternas.se, 08-52278979

Informationsansvarig
Konsumenternas Försäkringsbyrå