2019-12-01

Julkalender om försäkringsluckor - vanliga frågor och missförstånd om försäkringar

Konsumenternas Försäkringsbyrå presenterar även 2019 en Julkalender på Facebook. Varje dag under december ger vi svaret på 24 vanliga frågor och missförstånd om försäkringar - #försäkringsluckor.

Vet du att det inte ingår någon olycksfallsförsäkring i hemförsäkringen? Eller att det inte räcker med ett digitalt läkarbesök för att få ersättning om du blir sjuk på resan?

Det här är exempel på frågor och missförstånd som vi får i vår telefonvägledning och nu i december svarar på i en adventskalender på Facebook.

- Syftet med Julkalendern är att rikta ljuset mot försäkringsluckor, alltså villkor som inte är självklara och som du som konsument bör känna till, säger Gustav Jonsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå. De här försäkringsluckorna kan drabba dig och i värsta fall förstöra julfriden, fortsätter Gustav Jonsson. 

- Det är bra om fler konsumenter känner till hur det förhåller sig och att vi på Konsumenternas Försäkringsbyrå finns och kan svara på frågor om försäkringar, understryker Gustav Jonsson. 

Julkalendern består av inlägg på Konsumenternas Försäkringsbyrås Facebook-sida. Så följ oss gärna där. Du kan också hålla utkik efter hashtaggen #försäkringsluckor.i andra sociala medier. Vi kommer att använda den lite nu och då när vi ser att försäkringsbolagen kan ge bättre och tydligare information.

 

Informationsansvarig
Konsumenternas Försäkringsbyrå