2020-03-18

Coronaviruset – Olika möjligheter till ersättning för hemresor

Katastrofskyddet i hemförsäkringens reseskydd kan ge resenärer ersättning för hemtransport med tanke på den befintliga smittspridningen av coronaviruset. Drabbade konsumenter bör kontakta sitt försäkringsbolag för information om vad deras försäkring täcker.

Ersättning för hemresor

Utrikesdepartementet avråder sedan den 14 mars från icke nödvändiga resor till alla länder på grund av den omfattande spridningen av coronaviruset. Många svenskar som befinner sig utomlands påverkas av detta. Just nu kontaktar många konsumenter Försäkringsbyrån och undrar om de kan få ersättning från reseskyddet i hemförsäkringen för att ta sig hem.

Om du befinner dig i ett akut krisområde ska du i första hand kontakta din researrangör eller flygbolag som hjälper dig till en säkrare plats eller tillbaka till Sverige.

- Det kan finnas ett katastrofskydd i hemförsäkringens reseskydd som vid denna situation kan ge ersättning för kostnader för att ta sig hem. Men försäkringsbolagen har olika villkor. Drabbade konsumenter bör kontakta sitt försäkringsbolag för att få ett korrekt besked om vad som gäller för just dem, säger Anna-Karin Baltzari Danfors chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Avbokningar och ombokningar

När Utrikesdepartementet avråder från resor kan du ha rätt till avbokning med full återbetalning om du har köpt en paketresa.
Läs mer om dina rättigheter som konsument på Konsumentverkets webbplats Hallå Konsument.

Läs mer om UDs avrådan på Utrikesdepartementets webbplats.

Informationsansvarig
Konsumenternas Försäkringsbyrå