2016-07-18

Poddradio om autogiron

Konsumentupplysningstjänsten Hallå konsument sänder poddradio om frågor som är aktuella i antingen deras vägledning eller hos deras samverkande aktörer. Eva Lindström, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå medverkar i ett avsnitt om autogiron. - Man måste skilja på betalningsskyldighet och ett stoppat autogiro, som ju bara är själva betalsättet, berättar hon till exempel.

Både Konsumentupplysningstjänsten Hallå konsument och Konsumenternas Bank- och finansbyrå får en hel del frågor om reglerna kring autogiron. "Får företaget ta ut en aviavgift trots att jag betalar via autogiro". "När måste pengarna finnas på mitt konto". "Räcker det att ringa till företaget för att avsluta ett autogiro". Det är exempel på frågor som Eva besvarar i poddradioavsnittet.

Lyssna på hela avsnittet här.

Du kan läsa mer om autogiro här på webbplatsen.

 

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå