2016-11-02

Ny i Sverige

Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå har publicerat Ny i Sverige på vår webbplats - ett nav för information som vi tror hjälper nyanlända eller dem som hjälper nyanlända. Vi har dels samlat ihop egen information, dels länkat till andra som vi vet har bra tjänster för den som är ny i Sverige.

- Vi skriver om hur banktjänster och olika privata försäkringar fungerar - i första hand på svenska, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Vi skriver också om vissa särskilda krav som den som är nyanländ måste hantera, till exempel om det finns krav på svenskt personnummer, folkbokföring eller id-handlingar.

Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå tillägger:

- Vi länkar också till andra bra tjänster, exempelvis Konsumentverkets webbplats Money from Sweden, som har bra information om hur man skaffar ett bankkonto på flera språk. Dessutom ofta till Konsumentverkets webbplats Hallå konsument. Där kan besökaren få motsvarande vår information på andra språk.

På Hallå konsument kan de nyanlända också läsa om viktiga frågor som inte är vårt område, till exempel vad de ska tänka på om de skaffar ett telefonabonnemang, handlar varor via internet eller tar ett snabblån.

Vi länkar också till webbplatsen Information om Sverige som har annan bra information om den första tiden i Sverige, t ex om hur man kan söka arbete.

Läs om Ny i Sverige.

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå