2016-09-12

Krångligt att klaga på vårdslös rådgivning

Du kan ha rätt till skadestånd om du har fått vårdslös rådgivning och den har orsakat dig en ekonomisk förlust. Men du måste kunna visa att rådgivningen verkligen varit vårdslös och att du inte bara gjort en dålig investering. Många konsumenter känner inte till att det finns regler både för hur rådgivning ska gå till och för hur man klagar.

I helgen skrev DN ekonomi om att det kan vara svårt för en kund att få rätt mot en finansiell rådgivare. Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå, uttalade sig så här:

- Konsumentsskyddet finns, men det kanske inte är så effektivt.

Hon fortsätter:

- Det är inte enkelt för konsumenterna att tillvarata sina rättigheter. Det känner inte alltid till att det finns ett skydd, de vet inte till vem eller vart de ska vända sig och när de ska reklamera.

På vår webbplats finns fakta om hur finansiell rådgivning ska gå till, till exempel att den ska dokumenteras, att du som kund ska få den dokumentationen utan att behöva be om den och att du ska ha blivit upplyst om riskerna med en viss investering. Rådgivaren ska göra sitt yttersta för att du ska välja en placering som du förstår.

Läs artikeln i DN här:

Ska du träffa en rådgivare, läs först vår Checklista.

Vill du veta hur du klagar på en rådgivare, läs vår Klagoguide.

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå