2014-08-13

Hallå konsument!

En ny, rikstäckande upplysningstjänst för konsumenter lanseras i mars nästa år. Konsumentverket står bakom tjänsten, i samarbete med bland annat andra myndigheter och konsumentbyråerna. Det är i dagarna beslutat att tjänsten kommer att heta Hallå konsument.

Hallå konsument ska svara på frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och annat som landets konsumenter behöver hjälp med. Den som vill ha vägledning kan ta kontakt via den nya webbplatsen hallåkonsument.se eller genom att ringa, mejla eller chatta med våra experter. Hallå konsument ska alltid vara nära alla Sveriges konsumenter, hur de än vill ta kontakt.

Upplysningstjänsten lanseras 31 mars 2015 och knyter ihop den oberoende vägledning som myndigheter, de fyra konsumentbyråerna och landets kommuner erbjuder.

– Hallå konsument ska förenkla konsumenternas vardag, säger Cathrin Lundqvist, projektledare på Konsumentverket. Oavsett om en person ska anlita hantverkare, teckna mobilabonnemang, vill reklamera eller känner sig lurad av en telefonförsäljare så finns det oberoende vägledning att få hos oss. Namnet Hallå konsument signalerar just den känsla av tillgänglighet som vi vill erbjuda.

Mer information om Hallå konsument publiceras löpande på Konsumentverkets webbplats.

Bakgrund

Konsumentverket har fått i uppdrag av regeringen att samordna en nationell kontaktpunkt för opartisk information och vägledning i konsumentfrågor. Tjänsten ska vara tillgänglig via internet, telefon och e-post. Konsumentverket har ansvar för uppbyggnaden men vägledningen drivs i samverkan med flera andra myndigheter, främst inom konsument-, finansmarknads-, pensions-, it-, energi-, bostads-, miljö- och livsmedelsområdet. De fyra konsumentbyråerna och landets kommuner, via sin konsumentvägledning och budget- och skuldrådgivning, är också viktiga samarbetsparter.

Tjänsten lanseras 31 mars 2015. Mer information om Hallå konsument finns via länken till höger på den här sidan.

Kontaktperson:

Cathrin Lundqvist, projektledare, 054 – 19 41 06

Konsumentverkets presstjänst, 054 – 19 40 20

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
och
Konsumenternas Försäkringsbyrå