2017-09-08

Frågor och mediaintresse efter Nordeas flytt

Med anledning av beskedet att Nordea planerar att flytta till Finland får vi frågor från konsumenter som överväger att byta bank eller undrar vilka konsekvenser flytten får.

Alla banker har en gemensam rutin och ska följa en checklista för att det ska gå så smidigt som möjligt för en kund att byta bank. Det ska inte ta mer än tre till fem bankdagar att få konton med tillhörande tjänster, till exempel bankkort och autogiro, förutsatt att du som kund lämnar alla uppgifter som behövs.

På vår webbplats finns det praktisk information om hur man går till väga för att byta bank.

Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, konstaterar i en intervju i Göteborgsposten att flytten inte kommer innebär några större konsekvenser för svenska konsumenter.

- Vi har ju utländska banker som är verksamma i Sverige i dag, och om man flyttar en bank inom EU så är det hemlandstillsyn som gäller. Så det kan bli en annan finansinspektion som har tillsyn, i det här fallet den finska Finansinspektionen. Intervjun i Göteborgsposten hittar du här.

För den som skulle vilja byta bank så ger Fredrik Nordquist, biträdande chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, tips om hur man gör i Expressen. Läs artikeln här.

– Analysera ditt behov och välj en ny bank med omsorg. Ställ mycket frågor och var aktiv så att du får de villkor och produkter som passar dig, tipsar Fredrik Nordquist,

Konsumenternas Bank- och finansbyrå kommer att följa situationen och bistå konsumenter med oberoende och objektiv information med anledning av Nordeas flytt.

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå