2017-06-20

Checklista för semestern på konsumenternas.se

Vet du vad din reseförsäkring täcker och vad du gör om du blir sjuk? Behöver du ett eller flera kontokort på resan och vad är EU-kortet bra för? Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå har sammanställt en checklista med det viktigaste du bör ha koll på när du ska ut och resa.

- Res aldrig utan försäkring, det är vårt huvudbudskap till alla som ska ut och resa, berättar Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå. Hemförsäkringens reseskydd räcker oftast för vanliga, kortare resor som inte är längre än 45 dagar.

- Om du och familjen planerar att vara borta längre än 45 dagar ska ni tänka på att i förväg förlänga reseskyddet så att det räcker hela den tid ni ska vara borta, fortsätter Gabriella Hallberg. Förlängning kan du teckna som tillägg hos ditt hemförsäkringsbolag. Det är viktigt att det inte blir något glapp i försäkringsskyddet eftersom det är mycket svårt att teckna ett nytt om det löpt ut under resan.

Tänka på rätt saker

Checklistan är indelad i tre delar: Innan du reser, På resan och Hemma igen.

- Vi har skapat checklistan för att underlätta för konsumenter att tänka på "rätt" saker. Den innehåller praktisk information om både försäkringsfrågor att bankfrågor, vad du behöver bli påmind om före avresan och vad du ska göra om du till exempel blir sjuk, fortsätter Gabriella.

Ingen ersättning för pågående vård

- Vi brukar understryka att du särskilt ska kontrollera försäkringsvillkoren före avresan om du ska göra något riskfyllt, arbeta eller studera utomlands, är höggravid eller har en pågående sjukdom, utvecklar Gabriella Hallberg.

Reseförsäkringar betalar bara för kostnader som du inte kunnat förutse. Du kan alltså inte få ersättning för pågående vård av till exempel en kronisk sjukdom, även om du blir sämre på resan.

Var uppmärksam på valutaväxlingspåslag

Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå kommenterar checklistan så här:

- Vi skriver i checklistan att det fortfarande är en blandning av kort och kontanter som fungerar bäst på resan. Även om det oftast blir billigast om du betalar med kortet eller tar ut pengar i lokal valuta. Var bara noga med att använda ett kort som inte har dyra valutaväxlingspåslag eller uttagsavgifter och var uppmärksam på att utländska automater kan lägga på en avgift.

Det kan vara bra att ha med dig lite kontanter i lokal valuta. Det är inte säkert att taxibilar, bussar från flyget etc accepterar kort och det kanske inte finns någon bra uttagsautomat tillgänglig när du anländer.

Reklamera snabbt felaktiga uttag eller köp

- Jag vill också lyfta fram att du ska ha bra koll på dina uttag och köp med kontokort när du reser. Har du möjlighet att se transaktionerna i mobilbanken kan du enkelt kolla så allt stämmer och agera snabbt i fall du upptäcker något märkligt, uppmanar Fredrik. Om du misstänker fel, ska du reklamera uttagen eller köpen till din bank, tillägger han.

Avbeställningsskydd

När du köper en resa bör du se till att du har ett avbeställningsskydd, utöver själva reseförsäkringen. Då kan du slippa kostnader om du måste avboka resan. Om du betalat resan, eller större delen av den, med ett Visakort eller ett Master- eller Eurocard ingår avbeställningsskydd . Du kan också teckna ett avbeställningsskydd som tillägg till din hemförsäkring eller hos resebyrån. Reser du ofta kan du utöka din hemförsäkring att alltid omfatta även avbeställningsskydd.

Kraven som ska uppfyllas för att du ska ha rätt att avbeställa resan varierar men vanliga villkor är att du ska ha blivit akut sjuk eller drabbats av ett olycksfall före avresan.

Läs mer i Checklista på resan.

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
och
Konsumenternas Försäkringsbyrå