2015-03-17

Även Swedbank minskar nu risken för ofrivilligt långa bindningstider på bolån

I de flesta svenska banker fungerar det så att kunder som missar att höra av sig när bindningstiden för deras bolån löper ut, automatiskt får sina lån lagda på tre månaders bindningstid, oavsett vilken bindningstid de hade förut. Nu ansluter sig även Swedbank till den rutinen.

När villkorsperioden för ett bundet bolån löper ut kan du kontakta banken och bestämma om du vill binda lånen igen eller övergå till tremånaders ränta.

Alla banker hade tidigare en rutin som innebar att om du inte kontaktade banken inför en ny villkorsperiod så förlängdes bolånen med en lika lång bindningstid som tidigare. Det gjorde att kunderna löpte risken att få sina bolån bundna på lång tid utan att de gjort något aktivt val.

Många banker har därför valt att gå en annan väg: Den som missar att höra av sig får i stället automatiskt sina lån lagda på 3 månaders bindningstid, oavsett vilken bindningstid de hade tidigare. Sedan en tid tillbaka tillämpar SEB, Nordea, Handelsbanken, SBAB, ICA Banken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank och Skandiabanken den rutinen, och nu alltså även Swedbank.

- Har du dina bolån någon annanstans är det viktigt att du hör av dig i tid, så att inte dina bolån binds på längre tid än du har lust med. Eftersom bankerna har olika rutiner är det bra att kontrollera vad som står i villkoren för just dina bolån, säger Ulf Rydstedt på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Förändringen gäller bolån för privatpersoner som använt sin villa, bostadsrätt eller fritidshus som säkerhet.

Räkna gärna på dina bolånekostnader med hjälp av våra kalkyler:

Bolånekalkyl

Lånelabbet

Beräkna ränteskillnadsersättning

Informationsansvarig
Konsumenternas Bank- och finansbyrå